آشپزیسبک زندگی

طرز تهیه کیک زعفرانی؛ دسری به رنگ خورشید و عطر بی‌نظیر


طرز تهیه کیک زعفرانی یکی از اصیل‌ترین دستورهای پخت دسرهای ایرانی است که در کل دنیا به نام کیک خاورمیانه شناخته می‌شود. این کیک، با دسرهای دیگر تفاوت‌هایی دارد، زیرا با عطروطعم تند زعفران آمیخته می‌شود و همین عطر طلای سرخ، باعث شهرت کیک خاورمیانه شده است. کیک زعفرانی همیشه همراهی عالی برای فنجانی چای بوده که مهمانانتان را با آن به شوق آورید. طعم این دسر خوشمزه شما را با خود به گذشته‌های دور می‌برد؛ دورانی که تمامی کیک‌ها و دسرهای خانگی عطری از زعفران و گلاب داشت. در ادامه با مجله نوت روز همراه باشید که با طرز تهیه این کیک هوس‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه کیک زعفرانی خوشمزه + 5 روش خوشمزه و مجلسی

زعفران به‌عنوان چاشنی فوق‌العاده‌ی این کیک، طعم آن را به چیزی فراتر از کیکی معمولی تبدیل می‌کند که هنگام پخت رایحه‌ای شیرین و آرامش‌بخش آن در فضا پخش می‌شود که گویی تمام افراد خانواده را برای دورهم جمع شدن صدا می‌زند. علاوه بر آن رنگ آفتابی که زعفران به کیک می‌بخشد، جذابیتش را دوچندان می‌کند و هر فردی با بوییدن تکه‌ای از کیک، شادی وصف‌ناپذیری وجودش را فرامی‌گیرد.
البته ممکن است هر فردی برای پخت این کیک روش موردعلاقه‌اش را انتخاب و به اشکال مختلف این دسر را آماده کند. پس شما هم با مشاهده روش‌های بیان‌شده در ادامه، دستور دلخواهتان را انتخاب و کلاه آشپزی را بر سر کنید.

1. طرز تهیه کیک زعفرانی با ماست بدون شیر؛ با بافتی متفاوت

آیا تابه‌حال طرز تهیه کیک زعفرانی با ماست را امتحان کرده‌اید؟ استفاده از ماست برای پخت کیک، بافت فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. پس‌بریم که امتحانش کنیم!

مواد اولیه

برای پخت کیک زعفرانی بدون شیر ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:
• شکر: یک پیمانه
• تخم‌مرغ: ۴ عدد
• روغن مایع: یک پیمانه
• ماست: سه‌چهارم پیمانه
• آرد سفید قنادی الک شده: ۲ پیمانه
• بکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

بعد از پخت دسر با استفاده از طرز تهیه کیک زعفرانی بدون شیر آن را با گل و مغزی جات تزئین کنید.

طرز تهیه کیک زعفرانی با ماست

برای پخت این دسر بدون شیر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1. ابتدا تخم‌مرغ‌ها را همراه شکر مخلوط‌کنید و هم بزنید تا حجم آن دو برابر شده و غلیظ شود.
2. روغن، زعفران و ماست را با یکدیگر مخلوط‌کنید و کم‌کم به مواد اضافه نمایید. سپس هم بزنید که مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شود.
3. آرد را همراه بیکینگ‌پودر ۳ بار الک کرده و کم‌کم به مواد اضافه کنید. در این حین با استفاده از لیسک مواد را به‌صورت دورانی هم بزنید.
4. مواد کیک را داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه قرار دهید. بعد از اتمام زمان پخت کیک شما آماده است. نوش جان!

2. طرز تهیه کیک قاشقی زعفرانی با ماست

شاید با شنیدن طرز تهیه کیک قاشقی زعفرانی با ماست تعجب کنید و ندانید این مدل دستور چگونه است؟ دستور پخت کیک قاشقی یکی از پرطرفدارترین روش‌های تهیه کیک زعفرانی خوشمزه  که بسیار شبیه کلوچه است. این روش، ایده جذابی برای پذیرایی خواهد بود.

مواد اولیه

برای تهیه این کیک خوشمزه قاشقی ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:
• آرد: ۱ لیوان
• تخم‌مرغ: یک عدد
• شکر: نصف لیوان
• وانیل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
• زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذاخوری
• ماست: نصف لیوان
• بکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری سر پر

مراحل پخت کیک زعفرانی قاشقی

بعدازاینکه مواد اولیه را تهیه کردید، وقت آن فرارسیده که پیشبند خود را ببندید و این کیک خوشمزه و کم‌حجم را آماده کنید. برای پخت این کیک خوش عطروطعم مراحل زیر را در پیش بگیرید.

اولین مرحله

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را با وانیل و شکر در یک ظرف مناسب با یکدیگر مخلوط‌کنید تا زمانی که مواد حجم پیدا کند و کرمی رنگ شود. سپس ماست را به مواد اضافه کنید و حدود چند ثانیه هم بزنید تا زمانی که از ترکیب شدن آن مطمئن شوید.

دومین مرحله

آرد و بکینگ پودر را با یکدیگر ترکیب و ۳ بار الک کنید. سپس آن را کم‌کم به مایه کیک اضافه نمایید و از هم زدن آن به‌صورت دورانی غافل نشوید. در آخر نیز زعفران دم‌کرده را به مایه کیک اضافه کنید و برای چند ثانیه هم بزنید.

طرز تهیه کیک زعفرانی قاشقی به صورتی است که نتیجه آن دسری مشابه پنکیک به دست می‌آید.

سومین مرحله

درون یک تابه مناسب روغن بریزید و آن را روی حرارت شعله گاز قرار دهید. هنگامی‌که روغن به‌خوبی داغ شد، یک قاشق از مایه کیک بردارید و درون آن بریزید. منتظر بمانید مایه کیک خوب سرخ شود.

برای پف کردن بهتر کیک، هنگام سرخ شدن با قاشق، روغن روی آن بریزید.

چهارمین مرحله

بعدازاینکه یک سمت کیک طلائی شد، سمت دیگر آن را درون روغن سرخ‌کنید. در آخر نیز تکه‌های کلوچه‌ای کیک را روی دستمال بپیچانید که روغن اضافه آن گرفته شود. دسرهای آماده را می‌توانید روی توری نیز بچینید که روغن اضافی آن گرفته شود. کیک قاشقی زعفرانی آماده است. نوش جان!

3. طرز تهیه کیک زعفرانی بدون فر؛ ساده و بی‌دغدغه

اگر برای پخت کیک زعفرانی مخصوص فر یا مایکروفر ندارید، این بخش مخصوص شما تهیه‌شده است. با کمک این روش به‌راحتی کیک زعفرانی مجلسی بدون فر تهیه کنید و از پذیرایی‌تان لذت ببرید. برای استفاده از این روش، مایه کیک را مثل بخش قبل تهیه کنید و سپس مراحل زیر را در پیش بگیرید:
1. در اولین مرحله طرز تهیه کیک زعفرانی بدون فر، قابلمه یا قالبی مناسب تهیه و درون آن را چرب کنید. سپس کاغذ روغنی درون آن بیندازید.
2. اگر مواد را درون قابلمه ریختید، آن را با شعله‌پخش‌کن و دم‌کنی روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. اگر مواد را درون قالب ریختید، آن را درون قابلمه‌ای که مقداری آب داخل آن است بگذارید. در قابلمه را با دم‌کنی ببندید و به همراه شعله‌پخش‌کن روی گاز قرار دهید.
3. اجازه دهید قابلمه حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند. بعدازآن با استفاده از خلال‌دندانی چوبی از پختن کیک مطمئن شوید. درصورتی‌که مایه کیک به خلال نچسبد کیک شما آماده است.

فراموش نکنید در نیم ساعت اولیه هرگز درب قابلمه را برندارید

4. طرز تهیه کیک خیس زعفرانی؛ فوق‌العاده و خوش‌طعم

کیک خیس زعفرانی همان‌طور که از نامش پیداست، دارای بافتی بسیار نرم است و طعم و عطر آن هر فردی را وسوسه می‌کند. تکه‌های این کیک دارای شهد خوشمزه‌ای است که هنگام نوش جان کردن آن طعم متفاوتی را تجربه می‌کنید. مطمئناً طرفداران کیک خیس، از این کیک زعفرانی استقبال می‌کنند و از تست آن لذت می‌برند.
این طرز تهیه کیک زعفرانی برای ۴ نفر در نظر گرفته‌شده است که با دو و نیم برابر کردن مواد اولیه طرز تهیه کیک خیس زعفرانی برای 10 نفر به دست می‌آید. البته خوب است بدانید در این روش پخت از گلاب نیز استفاده می‌شود که برای پخت کیک زعفرانی بدون گلاب می‌توانید آب را جایگزین گلاب کنید.

استفاده از شهدی شیرین به در زمان پیروی از طرز تهیه کیک زعفرانی بافت دسر شما را نرم‌تر می‌کند.

مواد لازم

مواد لازم برای این کیک وسوسه‌انگیز را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:
• تخم‌مرغ: 3 عدد
• شکر: یک و نیم پیمانه
• شیر: نصف پیمانه
• گلاب: نصف پیمانه
• روغن: نصف پیمانه
• آرد: دو و نیم پیمانه
• بکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
• زعفران آب کرده: یک‌چهارم پیمانه
• وانیل: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای درست کردن شربت این کیک نیز در ادامه برای شما آورده‌ایم:
• آب: یک‌چهارم پیمانه
• شکر: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر هل: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

مراحل پخت کیک خیس زعفرانی

حال که مواد اولیه پخت این کیک نرم و لطیف را شناختید با یکدیگر به سراغ پخت آن می‌رویم. اگر می‌خواهید کیک خیس زعفرانی را بپزید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1. قبل از انجام مراحل طرز تهیه کیک زعفرانی خوشمزه، تمام مواد نام‌برده شده را به دمای محیط برسانید.
2. ابتدا تخم‌مرغ‌ها را درون ظرف مناسب همراه با وانیل مخلوط‌کنید. بعد از مخلوط شدن، شکر را کم‌کم به مواد اضافه کنید و حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه به هم زدن ادامه دهید که حجم مواد دو برابر شده و کرم‌رنگ شود.
3. زعفران را به مواد اضافه کنید و برای چند دقیقه هم بزنید. سپس نوبت به‌اضافه کردن روغن، گلاب و شیر می‌رسد که به ترتیب به مواد اضافه کنید. در این حین، از هم زدن غافل نشوید.
4. آرد و بکینگ پودر را ۳ بار الک کرده و سپس کم‌کم به مواد اضافه کنید. در این مرحله با کمک لیسک مواد را به‌صورت دورانی با یکدیگر ترکیب نمایید.
5. قالب انتخابی را چرب کنید و داخل آن از کاغذ روغنی بیندازید. مواد کیک را درون قالب بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعدازاینکه کیک کامل پخت به آن زمان دهید که کاملاً خنک شود سپس از قالب خارج کنید.

تهیه شربت کیک خیس

بعد از پخت کیک زمان آن است که شربت را برای نرم‌تر کردن بافت آن اضافه کنید. برای درست کردن این شربت خوش عطر مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید:
1. آب، شکر و پودر هل را روی حرارت ملایم گاز با یکدیگر مخلوط‌کنید و هم بزنید تا زمانی که مایع شربت غلیظ شود.
2. سپس روی کیک سرد شده با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید و شربت را به‌آرامی روی سطح کیک هل زعفرانی بریزید، بهاندازهای که کیک کمی خیس و نرم شود.
همچنین این کیک را می‌توانید با شکلات آب‌شده و خامه تزیین کنید. اگر برای تهیه این کیک فر ندارید روش پخت کیک خیس زعفرانی در قابلمه را امتحان کنید.

طرز تهیه کیک زعفرانی خیس به صورتی است که امکان تزئین دسر نهایی را با خوراکی محبوب به شما می‌دهد.

5. دستور کیک نارگیل زعفرانی؛ طعمی ملایم و لذیذ

کیک نارگیلی زعفران بافتی ملایم و دوست‌داشتنی دارد که طعم تکه‌های نارگیل آن برای همه خوشایند است. این کیک را می‌توانید به تکه‌های کوچک تقسیم نمایید و برای سرو آن‌ها را جداگانه تزئین کنید. استفاده از پودر پسته و گل محمدی روی آن، جذابیت و زیبایی کیک را چند برابر می‌کند و برای دیزاین میز پذیرایی انتخابی عالی است.

مواد اولیه تهیه کیک زعفرانی نارگیلی

برای آشنایی هرچه بیشتر با مواد اولیه کیک نارگیلی زعفرانی موارد زیر را به‌دقت مطالعه کنید:
• تخم‌مرغ: ۴ عدد
• شکر: یک لیوان
• روغن مایع: یک‌چهارم لیوان
• گلاب: یک‌چهارم لیوان
• وانیل: به مقدار لازم
• هل: به مقدار لازم
• آرد: یک و نیم پیمانه
• بکینگ پودر: نصف قاشق چای‌خوری
• زعفران غلیظ و دم‌کرده: چهار قاشق چای‌خوری
• پودر نارگیل تازه: نصف لیوان

مراحل پخت کیک نارگیلی زعفرانی

برای پخت این کیک هیجان‌انگیز مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1. ابتدا کره و شکر را با یکدیگر ترکیب کنید و با همزن هم بزنید تا بافتی کرمی و سبک به دست آید.
2. تخم‌مرغ‌ها را تک‌تک به مواد اضافه کنید و با سرعت کم همزن برقی هم بزنید. برای تهیه کیک زعفرانی بدون همزن می‌توانید از همزن دستی یا چنگال استفاده کنید.
3. آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را با یکدیگر ترکیب کرده و ۳ بار الک کنید. سپس کم‌کم به مواد اضافه نمایید.
4. نارگیل را نیز در مرحله آخر به مواد اضافه کنید و با سرعت کم همزن هم بزنید.
5. مایه کیک را درون قالب از قبل چرب شده بریزید. قالب را درون فر از قبل گرم شده به مدت ۶۰ دقیقه در دمای 160 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از اتمام زمان پخت کیک شما آماده است.
اگر چهار قاشق شیر نارگیل به همراه ۲ قاشق پودر نارگیل باهم ترکیب کنید و روی کیک بریزید، دسری نرمتر و لذیذتر خواهید داشت.

طرز تهیه کیک زعفرانی به روش‌های مختلفی بیان می‌شود.

کلام آخر

طرز تهیه کیک زعفرانی به روش‌های مختلفی آموزش داده می‌شود که هر فردی با توجه به سلیقه‌اش از طعم زعفران در کنار دیگر ادویه‌های خوشبو و خوش‌طعم مانند هل، دارچین، گل محمدی و… استفاده می‌کند. اگر شما هم از طعم‌های تکراری دسرها خسته شده‌اید زمان آن فرارسیده که این کیک خوشمزه خاورمیانه‌ای را امتحان کنید. برای شناخت مدل‌های دیگری از دسرهای دنیا مقاله انواع کیک در مجله نوت روز به شما کمک می‌کند.

خرید از لباست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید